Yhdessä Menoksi

Kaipaatko kevyttä liikkumista ja juttuseuraa? Vai toivoisitko seuraa museokäynnille? Yhdessä menoksi -kaverit järjestävät monipuolista ohjelmaa, johon kaikki ovat tervetulleita. Menoksi-kaverien kanssa on helppo liikkua rauhallisesti, omaan tahtiin. Jos on tarve huilata kesken lenkin, niin huilataan hetki. Jos lenkki tuntuu Sinulle sinä päivänä liian pitkältä, kävellään lyhyempi matka - Menoksi-kaverit eivät jätä ketään yksin.  

Retket ja tapahtumat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tule rohkeasti mukaan!

Lisätietoja Yhdessä menoksi -tapahtumista saat Pirjo Järvelältä, puh.040 573 1609, sähköp. pjarvela@gmail.com


Yhdessä menoksi -kevätkausi 2026

lähti liikkeelle 15.2. Taikurinhatun muumit ja Himmelin henki -näyttelyllä. Tove Janssonin ja Tuulikki Pietilän Porin Taikurinhatun päiväkotiin luomat teokset olivat poikkeuksellisesti nähtävillä pienimuotoisessa näyttelyssä Satakunnan Museon Kamarissa. 

Kevätkaudella olemme tutustuneet opastetuilla kulttuurikävelyillä Etelärannan historiaan, Keski-Porin kirkkoon ja lastentarhatalo Saimaan. Rauhallisen tahdin lenkeillä on rupateltu kuulumiset, nautittu niin kauniista talvisesta maisemasta, navakasta tuulesta kuin keväisen lempeästä auringonpaisteestakin. Eväsretkellä Luodon siirtolapuutarhaan nautittiin lenkin ohessa omat eväät. 

Vierailimme myös Porin Sinfoniettan Anton, Amadeus ja Amerikka- sekä Säteilevä sello -konserttien kenraaliharjoituksissa nauttimassa upeasta musiikista. Porukalla kävimme Porin liikuntatoimen järjestämässä ikääntyneiden kuntotestissä testaamassa onko kunto kohdillaan (tietysti oli) ja kannustamassa superlauantaina Porin Pesäkarhuja pesäpallo-ottelussa.

Kevään viimeinen Yhdessä menoksi -kävely suuntautui Kiertokadulla sijaitsevaan, monelle paljasjalkaiselle porilaisellekin tuntemattomaan kauniiseen Toivepuistoon. Hieno päätös kevätkauden Yhdessä menoksi -tapahtumille! Paljon on nähty ja koettu yhdessä, kivaa on ollut.

Satakunnan Selkäyhdistyksen vapaaehtoiset Menoksi-kaverit Pirjon, Eerikan ja Tarjan johdolla kiittävät kaikkia tapahtumiin osallistuneita!

Syyskaudella mennään jälleen yhdessä - seuraa ilmoitteluamme Facebookissa, Instagramissa sekä täällä kotisivuillamme.


Yhdessä menoksi -lenkiltä löytyi uusi ystävä!

Eeva (oikealla), Irja ja Yhdessä menoksi -kaveri Pirjo Hanhipuistossa
Eeva (oikealla), Irja ja Yhdessä menoksi -kaveri Pirjo Hanhipuistossa
Irja, Eeva ja Pirjo tutustumassa golf-lyönteihin Kalafornian golfkentällä.
Irja, Eeva ja Pirjo tutustumassa golf-lyönteihin Kalafornian golfkentällä.

Sunnuntaina 16.11.2025 

käveltiin viime syksyn viimeinen Yhdessä menoksi -lenkki Lanajuovan ja Kvistiluodon tuntumassa yllättävän kauniissa marraskuun säässä. Menoksi-ryhmä kokoontui tutussa lähtöpaikassa Hanhipuistossa. Lenkille lähtivät myös Eeva Kataja ja Irja Pohjola, joka muisteli nähneensä päivän lehdestä pienen ilmoituksen lenkistä ja päätti lähteä mukaan. Molemmat naiset ovat puheliaita, iloisia ja nauravaisia, joten ei ihme, että juttu lähti luistamaan luonnikkaasti. Ennestään tuttuja Eeva ja Irja eivät olleet, mutta muistavat nähneensä toisensa joskus jossakin. Lenkin päätteeksi Irja pyysi Eevalta puhelinnumeroa - ja sai sen.

Siitä lenkistä sai alkunsa Eevan ja Irjan ystävyys. Aluksi he kävivät yhdessä sauvakävelylenkeillä ja kahvilla. Lenkeille on helppo lähteä sillä he asuvat lähekkäin, oikopolkua pitkin alle parin kilometrin päässä toisistaan. Jos lähikadut käyvät tylsäksi, Eeva ja Irja hurauttavat autolla minne mielivät. Ystävykset ovat käyneet lenkkeilyn ja kahvittelun lisäksi yhdessä mm. pelaamassa kaksi kertaa viikossa Bocciaa Porin nuorisotalolla. konserteissa ja kokeilemassa golfia Kalaforniassa. He kertoivat tapaavansa vähintään kerran viikossa sekä viestittelevänsä ja soittavansa toisilleen usein.

Eeva ja Irja eivät todellakaan nyhjää kotona neljän seinän sisällä, vaan ovat tottuneet liikkumaan paljon. Metsä on Eevalle tärkeä paikka, jossa mieli lepää. Häneltä on leikattu sekä polvi että lonkka, joten liikkuminen on nyt helpompaa kuin ennen leikkauksia. Eeva on kova lenkkeilijä, tekee lähes päivittäin 3 – 4 kilometrin lenkkejä, hoitaa kahta puutarhapalstaansa Hevosluodossa ja käy kesäisin katsomassa ahkerasti pesäpallo-otteluita. Eevan suunnitelmissa on saada Irjakin mukaansa pesäpallokatsomoon.

Irja harrastaa lenkkeilyn lisäksi myös vesijuoksua. Irjan polvi oireilee joskus, tämän vuoksi hän on joutunut välillä hieman hidastamaan lenkkitahtia. Se ei kuitenkaan Irjaa suuremmin haitannut, sillä hän lähti Eevan kanssa rohkeasti kokeilemaan golfin alkeita Selkäyhdistyksen ja Porin Golfkerhon järjestämään lajiin tutustumistapahtumaan. Pallo nousi molemmilta ilmaan yllättävänkin hyvin!

Syksyllä alkanut ystävyys merkitsee Eevalle ja Irjalle paljon. Irjan mukaan hän on saanut Eevasta luotettavan ystävän, jonka kanssa on helppo olla. Eeva puolestaan on iloinen siitä, että voi kysyä Irjaa mukaansa mihin vaan mikä mieleen tulee. Irja nyökkäilee olevansa samaa mieltä. Eevalla on suunnitelmia myös tulevan kesän suhteen: hän ja Irja menevät yhdessä Kirjurinluodon festareille kuuntelemaan musiikkia.

Selkäyhdistyksen Yhdessä menoksi -lenkeistä ja -tapahtumista he ovat tykänneet, koska niihin on helppo tulla eikä tarvitse jännittää mitään. Lenkeillä voi edetä omaan tahtiinsa – ja löytää vaikka hyvän ystävän!


Kulttuurikävelyllä 9.5.2026 tutustuttiin Raija Diomin opastuksella Porin Etelärannan historiaan.
Kulttuurikävelyllä 9.5.2026 tutustuttiin Raija Diomin opastuksella Porin Etelärannan historiaan.

Yhdessä menoksi 2025

Syksyn 2025 Yhdessä menoksi -lenkit ja tapahtumat kiinnostivat!

Sunnuntaina 16.11. käveltiin syksyn viimeinen Yhdessä menoksi -lenkki Lanajuovan ja Kvistiluodon tuntumassa yllättävän kauniissa marraskuun säässä.

Menoksi -lenkit ja tapahtumat ovat kuluneen syksyn aikana keränneet ennätysmäärän innokkaita reippailijoita ja paikallisesta kulttuurista kiinnostuneita ihmisiä.

Yhdessä olemme "löytäneet" aivan uusia maisemia tutusta lähialueesta, ihailleet porilaisen taiteilijan upeita luomuksia museossa, opetelleet sauvakävelyn tekniikkaa, kuunnelleet loistavan oppaan, Pirjo Jaakolan mielenkiintoista kertomusta Porin vanhan hautausmaan historiasta ja sinne haudattujen vainajien taustoista sekä tietenkin viihtyneet yhdessä kahvikupposen äärellä tai vaikkapa grillimakkaraa maistellen.

Satakunnan  Selkäyhdistyksen vapaaehtoiset Menoksi-kaverit Pirjo, Merja, Juhani, Silja, Eerika, Tarja, Hilkka, Aino-Maija ja Kaija-Liisa järjestivät vuonna 2025 Yhdessä menoksi -hankkeen puitteissa yhteensä 15 erilaista liikuntatapahtumaa ja viisi mielenkiintoista kulttuuritapahtumaa


Teemu Muurimäen näyttely 2.11.
Teemu Muurimäen näyttely 2.11.

Selkäliitto

Yhdessä menoksi -hanke

Yhdessä menoksi -hankkeen tavoitteena on vähentää yksinäisyyttä ja edistää selkäterveyttä yhdessä liikkumisen keinoin. Hankkeessa koulutettavat vapaaehtoiset Menoksi-kaverit lähtevät liikkeelle kaveria tarvitsevan kanssa pienryhmissä. Yhdessä liikkuminen tukee selän hyvinvointia ja tuo lisää voimavaroja arkeen.

Fyysinen aktiivisuus ylläpitää ja lisää toimintakykyä, kohottaa mielialaa ja tukee selän hyvinvointia. Ryhmäliikunta on paikallisissa selkäyhdistyksissä vakiintunutta ja suosittua matalan kynnyksen toimintaa. Kaikki eivät kuitenkaan koe ryhmissä liikkumista mielekkääksi tai itselle sopivaksi. Tämän vuoksi on tarpeen kehittää myös muita matalan kynnyksen toiminnan ja osallistumisen muotoja. 

Hei, Menoksi nyt!

Sinustako Menoksi-kaveri?

Etsimme vapaaehtoisia Menoksi-kavereita keski-ikäisille ja varttuneemmille henkilöille. Menoksi-kaveri lähtee seuraksi tilanteessa, jossa ihminen kaipaa seuraa tai tukea liikkeelle lähtemiseen eikä hänellä ole kaveria, jota pyytää mukaan.

Yhteydenotot ja tiedustelut: Selkäliiton hankekoordinaattori 

Riina Kaartamo puh. 050 3101997.